Alle leerlingen maken een keuze uit de verschillende opties voor keuze-uur 1. Zit je in de richting Latijn-wiskunde of moderne talen-wetenschappen, dan is dit je enige keuze-uur. Alle andere leerlingen kiezen ook één van de opties voor keuze-uur 2.
Keuze-uur 1
DenK
Het keuzevak Debat en Kritiek, kortweg DenK, is geknipt voor iedereen die beter wil worden in het opkomen voor zijn eigen mening. Spreekdurf kan je leren! Wie zijn mening goed kan onderbouwen, krijgt vaker iets gedaan in het leven. Met speelse starters en vurige debatten oefenen we het analytisch denken, argumenten en presenteren. De stellingen die we gebruiken zijn soms absurd, maar altijd prikkelend en actueel. Verdedig je eigen mening of pleit net voor het tegendeel: Zo leer je openstaan voor verschillende standpunten. Voor echt interessante debatten, verdiepen we ons in relevante topics die de leerlingen zelf kiezen. Wie zei daar dat school te ver van de echte wereld staat?
Lief voor je lijf
Tijdens dit keuzevak verdiepen we ons op een wetenschappelijke manier in allerhande gezondheidsthema’s die in deze tijd voor jongeren relevant zijn. We volgen de nieuwste ontwikkelingen en biotechnologische inzichten in de geneeskunde op de voet. We voeren experimenten uit om principes uit de gezondheidsleer te onderzoeken. We bestuderen ook gezondheidsproblemen en zoeken naar een verantwoorde manier om ze te voorkomen of genezen. Kortom: we geven de leerlingen een wetenschappelijke houvast voor een gezonde manier van leven waarbij ook mentaal welzijn een voorname plaats heeft.
Spaans
Je gaat op een communicatieve manier een aantal basisvaardigheden aanleren. Jezelf vlot voorstellen, iemand beschrijven, hoe je iets moet bestellen op restaurant, praten over je hobby’s, het weer, het uur, je familie, een appartement/huis beschrijven, … en dit alles met de correcte Spaanse uitspraak. Je maakt ook kennis met een aantal grammaticale basiselementen die nodig zijn om je correct te kunnen uitdrukken. Uiteraard is er ruimte om op vraag van de leerlingen extra dingen te doen die in hun interesseveld liggen: liedjes ontleden, quizzen, bingo, verhaaltjes lezen, …
Studiecoaching
Misschien heb je nog wat hulp nodig bij het verwerken van de leerstofpakketten van de derde graad? In het keuze-uur studiecoaching willen we je hier graag mee helpen. We zetten in op een goede studie- en taakplanning, het onder de knie krijgen van verschillende leerstrategieën, het verwerken van teksten (schematiseren en samenvatten) en een gezonde balans tussen inspanning en ontspanning.
Wiskunde
Wiskunde komt overal aan bod: van de software op je computer, het plaatsen van een satelliet tot het voorspellen van de groei van populaties. In dit keuze uur breiden we de leerstof uit de 6-uurscursus uit met verdiepende leerstof en nieuwe toepassingen. Onderwerpen die aan bod komen in het 5de jaar zijn o.a. kegelsneden en de Taylor- en Maclaurinreeksen. Daarnaast ligt de focus ook op de verdere ontwikkeling van het probleemoplossend denken. Creatief aan de slag gaan met eenvoudige vragen uit de ijkingstoetsen van de verschillende ingenieursrichtingen is daarbij een eerste stap.
Keuze-uur 2 (NIET voor leerlingen die de richting Latijn-wiskunde of moderne talen-wetenschappen kiezen)
Creatief atelier
Jullie duiken in het onbekende, samen met mij! Jullie doen voorstellen, niks is te gek of te hoog gegrepen. Enige voorwaarde is een open geest die ja kan zeggen, die out of the box durft te gaan. Daarna is het codewoord: DOEN! Pyrograveren, beeldhouwen in speksteen, zingen, samen muziek spelen, acteren, fotograferen, tekenen, creatief schrijven, intuïtief schilderen, een kortfilm maken. Je denkt aan iets en mag het doen. Je mag dus zelf je traject uittekenen en uitvoeren in kleine groepjes in de klas. Waar jullie willen, kunnen jullie performen of tentoonstellen voor de hele school. Soms werken we ook een superproject uit, zoals een muurschildering, die de school jarenlang opfleurt. Ik ben even benieuwd als jullie waar we deze keer gaan belanden, let’s do it together!
EHBO
In dit keuze-uur leren jullie EHBO toe te passen in gesimuleerde praktijksituaties.
STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics)
Binnen dit keuzeuur is het de bedoeling om op een praktische manier de theorie uit de wetenschaps- en wiskundelessen toe te passen. Onderwerpen die aan bod kunnen komen zijn: M-Bot (programmeren/aansturen van een robot mbv sensoren); Turing-Tumble (het programmeren van een mechanische computer mbv logische poorten); Spintronics (mechanische visualisatie van elektronica); 3D-ontwerpen leren maken en printen met een 3D-printer; wisselstromen: ontwerpen van een radio-ontvanger (en eventueel zender).
Quatsch
Quatsch is een tijdschrift voor leerlingen en door leerlingen! Wat beleef je op school, op uitstappen? Wat houdt je bezig? Welke film-, lees- of kooktips wil je delen, welke grappige uitspraken, welke weetjes? Welke verhalen wil je vertellen? Welke vragen heb je voor…? Dit en nog zoveel meer kan je kwijt in de Quatsch! Hiervoor heeft Quatsch creatieve geesten nodig, leerlingen met een fijn gevoel voor humor, een vlotte pen, taaltalent, tekentalent, fotografietalent, lay-outtalent, pr-talent, ... voor elk wat wils! Wil je samen Quatsch maken? Dan is dit keuze-uur iets voor jou!